-
LEASING ON-LINE
LeaseLink
-
DOSTAWA GRATIS
już od 399zł
Przerzutki do roweru
Jest 39 produktów.
Przerzutki rowerowe – jak je właściwie dobrać?
Każda przerzutka do roweru wypełnia w zasadzie jedno zadanie: to zmiana przełożeń (tak jak zmiana biegów w aucie), czyli ułożenia łańcucha na zębatkach, która wpływa na odczuwany podczas pedałowania opór, a więc wkładaną w tę czynność siłę. Jednak poszczególne serie i modele przerzutek mają różne przeznaczenie i budowę, a w dodatku inaczej się je montuje. Na co zwrócić uwagę?
Przerzutki rowerowe tylne a rodzaj roweru, przeznaczenie i styl jazdy
Nie zawsze, ale często modele lub serie przerzutek powstają dla konkretnych odmian kolarstwa i typów roweru. Zarówno w rowerze szosowym, jak i w rowerze górskim MTB bądź enduro zmiana przełożeń musi odbywać się sprawnie, natomiast w pierwszym przypadku też bardzo istotna jest niska waga elementu, a w drugim – odporność mechaniczna i na zanieczyszczenia. I tak np. przerzutka Shimano Ultegra to świetny wybór do szosówki, a Deore XT RD-M8100 chętnie wybierają osoby biorące udział w wyścigach MTB. Część serii jest nieco bardziej uniwersalna, to m.in. przerzutki Shimano Acera czy Ailivio.
Przerzutka do roweru a liczba przełożeń i pojemność
Nie zawsze im więcej, tym lepiej, jednak faktycznie liczbę przełożeń przerzutki należy dopasować do swoich możliwości i oczekiwań co do prędkości oraz warunków jazdy i rodzaju nawierzchni. Dzisiaj dominują 2 lub 3 przednie tarcze i 9-11 rzędowe kasety z tyłu, ale przy wymianie przerzutki trzeba dostosować ją do liczby zębatek i zębów w kasecie oraz do manetki rowerowej lub klamkomanetki na kierownicy. Szosowe przerzutki Ultegra i Dura-Ace Shimano wyróżniają mechanizmy 11-rzędowe. Modele do kaset 9-rzędowych są zwykle przeznaczone do rowerów górskich (MTB czy downhill, enduro) i jednośladów rekreacyjnych dla amatorów.
Pojemność, zasięg przerzutki to parametr, który mówi o tym, czy będzie ona w stanie obsłużyć napęd danego roweru – przykładowa wartość to 11-36T. By go dopasować, trzeba przyjrzeć się napędowi w swoim rowerze: odjąć liczbę zębów na małej tarczy z przodu od liczby zębów na dużej tarczy oraz liczbę zębów na najmniejszej zębatce z tyłu od liczby zębów na największej tylnej i dodać obie wartości.
Przerzutki do roweru a rozmiar wózka i sposób montażu
Niezwykle ważną częścią przerzutki jest wózek (to dwie metalowe płytki łączące dwa kółka zębate), który może być krótki, długi bądź średni – konkretny model przerzutki zazwyczaj pracuje z jednym rodzajem wózka. Długi wózek zwykle jest niezbędny do obsługi napędu z dużą liczbą zębów na największej tarczy, jednak jego wymiary mają także duży wpływ na komfort jazdy i unikanie awarii. I tak krótki wózek jest lżejszy, a przy tym mniej narażony na uszkodzenia w trudnym terenie, np. w górach.
Jeśli chodzi o sposób montażu przerzutki, wyróżniamy dwa typy osprzętu:
- przerzutki montowane wewnątrz, inaczej planetarne, mocuje się w tylnej piaście, zwykle w rowerach miejskich; ich zaletą jest odporność na zewnętrzne czynniki i możliwość zmiany przełożeń także w trakcie postoju,
- zewnętrznie montowane przerzutki rowerowe: cechuje je niższa masa, ale przy tym szerszy zakres przełożeń; rodzaje mocowań zależne są od budowy roweru i zawieszenia (np. kształtu ramy, dostępności specjalnego haka).
Przerzutka Shimano, SRAM – czy marka ma znaczenie?
Marka przerzutek ma podwójne znaczenie. Po pierwsze definiuje jakość podzespołu – obecnie za najlepsze na rynku przerzutki uważa się modele od japońskiej Shimano i amerykańskiej SRAM. Wśród przerzutek Shimano znajdziesz modele zarówno profesjonalne, np. z wysokiej grupy szosowej czy przeznaczone dla wyścigów MTB, jak i serie bardziej uniwersalne, dla amatorów, rowerzystów rekreacyjnych lub miejskich. Renomowani producenci stosują również liczne nowatorskie technologie, np. X-Horizon™ SRAM przerzuca szybciej, eliminuje przypadkowe przeskakiwanie łańcucha pomiędzy trybami, wymaga też mniejszej siły podczas zmiany przełożenia i redukuje obijanie się łańcucha o ramę.
Po drugie każdy producent zwykle tworzy i wykorzystuje odmienne systemy obsługi przerzutek – i osprzęt dwóch różnych marek często nie jest wtedy ze sobą kompatybilny, dlatego nie należy go mieszać: najlepiej dobrać do manetki Shimano przerzutkę tej samej marki. Warto też dla pewności, łatwości montażu czy wydajności osprzętu stawiać na dokładnie te same grupy i generacje sprzętu.
Chętnie pomożemy Ci dobrać odpowiednie przerzutki rowerowe, a jeśli jesteś z okolic Poznania, to zapraszamy także do naszego serwisu – zachęcamy do kontaktu.