Categories

Filtruj według

Podkategoria
więcej... mniej
Cena
22 2290
Rozmiar
więcej... mniej
Kolor
więcej... mniej
Wózek
więcej... mniej
Zastosowanie
więcej... mniej
Przeznaczenie
więcej... mniej
Przełożenia
więcej... mniej

Przerzutki do roweru

Podobnie jak skrzynia biegów w samochodzie, przerzutki są niezwykle ważną częścią układu napędowego rowerów. I właściwie dobrane, potrafią zupełnie zmienić jakość jazdy – poprawić osiągi, a jednocześnie zwiększyć komfort, czyniąc wyczerpujące podjazdy przystępniejszymi czy pozwalając bić nowe rekordy szybkości. W sklepie rowerowym COLEX przygotowaliśmy markowe części do napraw, tuningu i budowy jednośladu: przerzutki rowerowe tylne Shimano i SRAM z serii dla profesjonalistów i dla amatorów, a także pasujące do nich wózki i kółka.

Przerzutki rowerowe – jak je właściwie dobrać?

Każda przerzutka do roweru wypełnia w zasadzie jedno zadanie: to zmiana przełożeń (tak jak zmiana biegów w aucie), czyli ułożenia łańcucha na zębatkach, która wpływa na odczuwany podczas pedałowania opór, a więc wkładaną w tę czynność siłę. Jednak poszczególne serie i modele przerzutek mają różne przeznaczenie i budowę, a w dodatku inaczej się je montuje. Na co zwrócić uwagę?

Przerzutki rowerowe tylne a rodzaj roweru, przeznaczenie i styl jazdy

Nie zawsze, ale często modele lub serie przerzutek powstają dla konkretnych odmian kolarstwa i typów roweru. Zarówno w rowerze szosowym, jak i w rowerze górskim MTB bądź enduro zmiana przełożeń musi odbywać się sprawnie, natomiast w pierwszym przypadku też bardzo istotna jest niska waga elementu, a w drugim – odporność mechaniczna i na zanieczyszczenia. I tak np. przerzutka Shimano Ultegra to świetny wybór do szosówki, a Deore XT RD-M8100 chętnie wybierają osoby biorące udział w wyścigach MTB. Część serii jest nieco bardziej uniwersalna, to m.in. przerzutki Shimano Acera czy Ailivio.

Przerzutka do roweru a liczba przełożeń i pojemność

Nie zawsze im więcej, tym lepiej, jednak faktycznie liczbę przełożeń przerzutki należy dopasować do swoich możliwości i oczekiwań co do prędkości oraz warunków jazdy i rodzaju nawierzchni. Dzisiaj dominują 2 lub 3 przednie tarcze i 9-11 rzędowe kasety z tyłu, ale przy wymianie przerzutki trzeba dostosować ją do liczby zębatek i zębów w kasecie oraz do manetki rowerowej lub klamkomanetki na kierownicy. Szosowe przerzutki Ultegra i Dura-Ace Shimano wyróżniają mechanizmy 11-rzędowe. Modele do kaset 9-rzędowych są zwykle przeznaczone do rowerów górskich (MTB czy downhill, enduro) i jednośladów rekreacyjnych dla amatorów.

Pojemność, zasięg przerzutki to parametr, który mówi o tym, czy będzie ona w stanie obsłużyć napęd danego roweru – przykładowa wartość to 11-36T. By go dopasować, trzeba przyjrzeć się napędowi w swoim rowerze: odjąć liczbę zębów na małej tarczy z przodu od liczby zębów na dużej tarczy oraz liczbę zębów na najmniejszej zębatce z tyłu od liczby zębów na największej tylnej i dodać obie wartości.

Przerzutki do roweru a rozmiar wózka i sposób montażu

Niezwykle ważną częścią przerzutki jest wózek (to dwie metalowe płytki łączące dwa kółka zębate), który może być krótki, długi bądź średni – konkretny model przerzutki zazwyczaj pracuje z jednym rodzajem wózka. Długi wózek zwykle jest niezbędny do obsługi napędu z dużą liczbą zębów na największej tarczy, jednak jego wymiary mają także duży wpływ na komfort jazdy i unikanie awarii. I tak krótki wózek jest lżejszy, a przy tym mniej narażony na uszkodzenia w trudnym terenie, np. w górach.

Jeśli chodzi o sposób montażu przerzutki, wyróżniamy dwa typy osprzętu:

  • przerzutki montowane wewnątrz, inaczej planetarne, mocuje się w tylnej piaście, zwykle w rowerach miejskich; ich zaletą jest odporność na zewnętrzne czynniki i możliwość zmiany przełożeń także w trakcie postoju,
  • zewnętrznie montowane przerzutki rowerowe: cechuje je niższa masa, ale przy tym szerszy zakres przełożeń; rodzaje mocowań zależne są od budowy roweru i zawieszenia (np. kształtu ramy, dostępności specjalnego haka).

Przerzutka Shimano, SRAM – czy marka ma znaczenie?

Marka przerzutek ma podwójne znaczenie. Po pierwsze definiuje jakość podzespołu – obecnie za najlepsze na rynku przerzutki uważa się modele od japońskiej Shimano i amerykańskiej SRAM. Wśród przerzutek Shimano znajdziesz modele zarówno profesjonalne, np. z wysokiej grupy szosowej czy przeznaczone dla wyścigów MTB, jak i serie bardziej uniwersalne, dla amatorów, rowerzystów rekreacyjnych lub miejskich. Renomowani producenci stosują również liczne nowatorskie technologie, np. X-Horizon™ SRAM przerzuca szybciej, eliminuje przypadkowe przeskakiwanie łańcucha pomiędzy trybami, wymaga też mniejszej siły podczas zmiany przełożenia i redukuje obijanie się łańcucha o ramę.

Po drugie każdy producent zwykle tworzy i wykorzystuje odmienne systemy obsługi przerzutek – i osprzęt dwóch różnych marek często nie jest wtedy ze sobą kompatybilny, dlatego nie należy go mieszać: najlepiej dobrać do manetki Shimano przerzutkę tej samej marki. Warto też dla pewności, łatwości montażu czy wydajności osprzętu stawiać na dokładnie te same grupy i generacje sprzętu.

Chętnie pomożemy Ci dobrać odpowiednie przerzutki rowerowe, a jeśli jesteś z okolic Poznania, to zapraszamy także do naszego serwisu – zachęcamy do kontaktu.