Categories

Filtruj według

Cena
55 1630
Rozmiar
więcej... mniej
Typ
więcej... mniej
Typ
więcej... mniej

Suporty rowerowe

Wielu rowerzystów nie wie, jak ważną częścią jest suport rowerowy i jak duży wpływ na codzienną jazdę na rowerze ma ten stosunkowo niewielki podzespół. Wkład suportu stanowi istotny element napędu łączący mechanicznie ramiona mechanizmu korbowego z ramą rowerową. Oferujemy warianty wielu marek, różniące się typami oraz rozmiarami. Uwzględniając przeznaczenie (sport, rekreacja) łączy je najwyższa jakość wykonania oraz wysokie parametry użytkowe – przy zachowaniu korzystnej ceny zakupu.

Czym jest suport rowerowy?

Suport w rowerze to podstawowy element układu napędowego, w którym odpowiada w głównej mierze za połączenie mechanizmu korbowego z ramą i przekazanie energii użytkownika na tylne koło. Suport osadzony jest w mufie suportowej ramy (rodzaj tulei), w miejscu, w którym rura podsiodłowa oraz rura opadająca od główki ramy w dół łączą się ze sobą. Te niepozorne, ukryte w ramie części roweru, nazywane również wkładami suportu, mają decydujący wpływ na stabilność obydwu korb i ich efektywne, płynne obracanie się.

Na co dzień rowerzysta w trakcie jazdy nie zauważa działania suportu – oczywiście do czasu, aż ten nie ulegnie zużyciu, wówczas będzie świadkiem charakterystycznych trzasków, zgrzytów, lub oporów odczuwalnych podczas obracania korbami, czasami także niezwykle irytujących luzów, które zmniejszają efektywność i komfort jazdy. Warto sprawdzać stan tych elementów podczas okresowych przeglądów, ale też reagować na wszelkie objawy świadczące o ich zużyciu i wymieniać suporty rowerowe tak szybko, jak to potrzebne. Suport rowerowy jest także jedynym elementem mechanicznym, który umożliwia obracanie pedałami w trakcie jazdy, dlatego nieprawidłowości jego działania są zauważalne zazwyczaj od razu po ich wystąpieniu.

Oczywiście suporty są obecne w praktycznie każdym rowerze, w tym w szosówkachrowerach górskich czy rowerach miejskich. Bez niego płynny obrót korbą nie byłby możliwy. Eksploatacja tego podzespołu nie jest zbyt wymagająca pod kątem konserwacyjnym – poza okresowym czyszczeniem i smarowaniem oraz czasami także dokręceniem, tak naprawdę nie trzeba robić nic więcej.

Jaki suport do roweru kupisz w sklepie rowerowym COLEX?

Oferujemy w naszym sklepie różne suporty rowerowe – w tym marek Sram, Shimano, Token, Wheels Manufacturing, VP, Accent oraz inne. Przy wyborze należy pamiętać o kompatybilności z mechanizmem korbowym i dobraniu odpowiedniej jakości do przeznaczenia.

W zasadzie wkłady suportu możemy podzielić na trzy główne grupy:

1) suport wkręcany ze zintegrowaną osią

2) suport wkręcany z łożyskami zewnętrznymi

3) suport wciskany (Press Fit)

4) Suport wkręcany ze zintegrowaną osią to jedno ze starszych rozwiązań stosowane w tańszych rowerach, przeznaczonych raczej do jazdy rekreacyjnej. Charakteryzuje się on osią zintegrowaną z łożyskami.

Podczas dobierania tego typu suportu musimy brać pod uwagę zarówno rodzaj gwintu (angielski BSA lub włoski ITA), szerokość mufy suportowej (68, 70, 73 mm), w której jest montowany, długość samej osi suportu oraz system, w jakim osadzane jest ramię mechanizmu korbowego.

Rodzajów osi mamy kilka, zazwyczaj są one charakterystyczne dla danego producenta komponentów.

Suport na kwadrat — w tej grupie, stosowanym przez Japońskiego producenta SHIMANO, najbardziej klasycznym rozwiązaniem jest tak zwany kwadrat, charakteryzuje się on (jak sama nazwa wskazuje) czterokątnym kwadratowym zakończeniem osi.

Suport typu Octalink — bardziej zaawansowanym rozwiązaniem od kwadratu jest Octalink, ten system dzięki zastosowaniu specjalnego ośmiozębnego wielowypustu wpływa na zwiększenie sztywności, co z kolei wpływa na mniejsze strat podczas mocnego pedałowania.

Konkurencyjnym producentem jest pochodzący zza oceanu SRAM. U tego producenta rozwiązania oparte są głównie na wielowypuście. Tutaj spotkamy się z systemem podobnym do wyżej wspomnianego „Octalink’a” – ISIS. W tym przypadku pojawiają nam się dwa główne rozwiązania, które są produkowane pod marką Truvativ (należącą do SRAM’a) – suport Power Spline (mini ISIS) oraz suport Giga Pipe (ISIS Drive). Są to podobne technologie do systemu Octalink. Z systemu ISIS korzystają również firmy zajmujące się produkcją silników do rowerów ze wspomaganiem elektrycznym (E-BIKE) np. BOSCH.

1) Suport wkręcany z łożyskami zewnętrznymi — jest aktualnie najbardziej popularnym rozwiązaniem, charakteryzującym się łożyskami zamontowanymi po obydwu zewnętrznych stronach mufy suportu, dzięki czemu otrzymujemy lepszą trwałość, sztywność i mniejsze tarcie. W tym systemie oś jest zintegrowana z jednym ramieniem mechanizmu korbowego.

Podczas dobierania tego typu suportu (w przeciwieństwie do poprzedniego rozwiązania) musimy brać pod uwagę również szerokość osi mechanizmu korbowego (np.: Shimano 24mm, SRAM DUB 30mm, GXP 22mm-24mm)

W tej grupie od marki SHIMANO dostaniemy najbardziej rozpoznawalne rozwiązanie – Hollowtech II. System ten polega na zintegrowaniu osi z prawym ramieniem mechanizmu korbowego. W przeciwieństwie do suportu ze zintegrowaną osią gdzie oba ramiona montujemy do osi, tutaj lewe ramię korby montujemy do osi bezpośrednio połączonej z prawym ramieniem. Jest to dużo sztywniejsze rozwiązanie.

W przypadku amerykańskiego producenta wygląda to trochę inaczej, ponieważ to prawe ramię mechanizmu korbowego jest montowane do osi zintegrowanej z lewym ramieniem. Tutaj dochodzi nam jeszcze jedno rozwiązanie – GXP – jest to system, w którym zastosowane są dwa różne łożyska. Szersze łożysko od strony napędowej (24 mm), oraz węższe od strony lewej (nienapędowej) (22mm).

2) Suport press fit — wkład suport wciskany różni się od poprzednich rozwiązań głównie systemem mocowania w mufie. Łożyska są umieszczone w specjalnych korpusach, które są bezpośrednio wciskane w ramę. Nie spotkamy tutaj połączeń gwintowanych, co wpływa na korzystniejszą wagę. W tym przypadku stosowane są rozwiązania z łożyskami zewnętrznymi jak i ze zrównanymi, z szerokością mufy.

W tym systemie znajdziemy produkty wszystkich kluczowych producentów. Tak samo jak w przypadku suportu z wkręcanymi łożyskami zewnętrznymi. Oczywiście w przypadku wkładów suportu możemy się również zmierzyć z rozwiązaniami opracowanymi przez producentów zarówno rowerów jak i komponentów.

rowerach TREK spotkamy gwintowane rozwiązanie w systemie T47, którego nazwa wzięła się od średnicy mufy suportowej 47 mm. Wkład suportu T47 jest to jedno ze sztywniejszych i pewniejszych rozwiązań. Rzadziej spotykane systemy są stosowane np. w rowerach marki Cannondale, gdzie łożyska są bezpośrednio montowane w mufie bez żadnych korpusów.

Oferujemy różne rodzaje wkładów suportu, różnych marek i typów, między innymi wysokiej jakości łożyska ceramiczne Enduro i CeramicSpeed. Te ostatnie charakteryzują się sześcioletnią gwarancją. Zamów już dziś nowy suport rowerowy w Sklepie Rowerowym COLEX, a w razie pytań, skontaktuj się z nami mailowo lub telefonicznie.