-
LEASING ON-LINE
LeaseLink
-
DOSTAWA GRATIS
już od 399zł
Amortyzatory rowerowe
Jest 3 produktów.
Jak wybrać dobry amortyzator rowerowy?
Wybierając amortyzatory, od razu zwróć uwagę na system posiadanego zawieszenia i na rozmiar koła oraz typ: osi, sterów i mocowania hamulca (amortyzator przedni) lub na długość, skok i rozmiar tulei mocujących (amortyzator tylny). Dla osiągów istotne znaczenie ma również rodzaj amortyzatora (np. powietrzny, sprężynowy, olejowy) czy jego parametry, zwłaszcza skok i liczba półek. Do tego polecamy rozwiązania znanych i cenionych marek jak Manitou, Rock Shox, Fox albo Cannondale, chętnie wybieranych zarówno przez profesjonalistów, jak i amatorów jazdy górskiej i rekreacyjnej. Jak się w tym odnaleźć?
Amortyzator rowerowy przedni, czyli podstawowe rozwiązanie
Rozwiązaniem minimum i jednocześnie wystarczającym dla rowerzystów szosowych i miejskich, rekreacyjnych jest amortyzator przedni, czyli amortyzowany widelec – odciąża głównie dłonie i ramiona od przenoszonych na kierownicę drgań. Jeśli nie jeździsz w wymagającym terenie, postaw wyłącznie na przednią amortyzację: potrzebny Ci jest amortyzator rowerowy 26, 27,5 lub 29 cali (w zależności od średnicy koła). Z naszego asortymentu polecamy szczególnie produkty Manitou ze sprężynami powietrznymi i samoregulującymi się komorami pozytywną/negatywną. Możesz je w pełni dostosować w zakresie naprężenia wstępnego, szybkiej i wolnej kompresji oraz tłumienia odbicia, czyli dopasować do swoich potrzeb oraz specyfiki jazdy. Ciekawym rozwiązaniem są modele z blokadą skoku, która świetnie sprawdza się podczas jazdy po równym i gładkim asfalcie.
Amortyzator rowerowy tylny, czyli system full suspension
Poza amortyzatorami przednimi niektórzy rowerzyści decydują się jeszcze na tylne – czyli na rowery z zawieszeniem full suspension. I poza tłumieniem drgań zyskują poprawioną trakcję, czyli maszyna nie podskakuje na przeszkodach, a po zjechaniu z nich momentalnie dociska się do ziemi. Pozwala to lepiej ją kontrolować i stabilniej prowadzić, zwłaszcza podczas stromych zjazdów w trudnym terenie. I tutaj także polecamy amortyzatory rowerowe Manitou, nazywane „wołami roboczymi” tras zjazdowych. Dobrze ustawione, świetnie izolują zawieszenie od wpływu pedałowania, poprawiając wygodę i bezpieczeństwo jazdy. Dzięki wielu różnym ustawieniom każdy wyreguluje tylny amortyzator: damper precyzyjnie do specyfiki trasy i preferencji.
Dodatkowo amortyzatory Manitou można wewnętrznie tuningować, aby perfekcyjnie dostosować części rowerowe do specyfiki zawieszenia, geometrii ramy.
Amortyzator powietrzny kontra sprężynowy
Amortyzator do roweru powstaje w różnych technologiach. Główny podział obejmuje amortyzatory sprężynowe i powietrzne. W modelach sprężynowych resorowanie umożliwia stalowa sprężyna, a drgania tłumi opór cierny. Czasem jeszcze stosuje się w nich elastomer – to tworzywo, którego struktura świetnie rozprasza wstrząsy. Równie skutecznie działa natomiast w amortyzatorach sprężynowych olej – szeroko wykorzystywany do pracy zawieszenia w całej branży motoryzacyjnej. Jednak amortyzatory z olejem są już nieco trudniejsze w serwisowaniu.
Dalej mamy amortyzatory powietrzne – wyposażone w sprężynę powietrzną. Polecamy modele z dwoma komorami: pozytywną i negatywną, odrobinę droższe. Gdy komora pozytywna zostaje ściśnięta, to rośnie opór powietrza i wówczas amortyzator twardnieje – i czuć wyraźnie sztywność zawieszenia. Komora negatywna przeciwdziała temu zjawisku. Jej brak bywa utrudnieniem, zwłaszcza w trudnym, np. górskim terenie. W amortyzatory powietrzne warto zatem zainwestować nieco więcej, aby w pełni wykorzystać ich potencjał.
Dopasowanie amortyzatora do parametrów i rodzaju roweru
Amortyzator trzeba ponadto dobrać odpowiednio do roweru. W wyborze przedniego musisz uwzględnić rozmiar koła oraz typ: osi, sterów i mocowania hamulca. Żeby dobrze dobrać tylny, zwróć uwagę na jego długość i rozmiar tulei do mocowania. Jeśli kupiłeś gotowy rower danej marki, to prawdopodobnie producent określił, jaki rodzaj i jakie parametry amortyzatora będą odpowiednie.
Za wydajność amortyzatorów odpowiada przede wszystkim ich skok – maksymalne ugięcie. Im trudniejsze warunki jazdy, tym większy powinien być skok amortyzatora – w rowerach downhill i freeride nawet powyżej 200 mm. Dla porównania w modelu trekkingowym, miejskim wystarczy 30-80 mm. Do tego dochodzi jeszcze liczba półek – jeśli są dwie (a nie jedna), amortyzator jest lepiej przygotowany do ekstremalnych warunków. A żeby cieszyć się wygodną jazdą na rowerach MTB również na gładkim asfalcie, przydaje się blokada skoku.
W doborze najlepszego amortyzatora pomogą Ci nasi specjaliści – zadzwoń, napisz, a podzielimy się naszym doświadczeniem, wynikami testów i opiniami.