Categories

Filtruj według

Podkategoria
więcej... mniej
Cena
89 1550
Rozmiar
więcej... mniej
Kolor
więcej... mniej
Wznios
więcej... mniej

Wsporniki kierownicy rowerowej

Na wydajność i wygodę jazdy rowerem wpływają nie tylko istotne cechy jego budowy, np. geometria ramy, ale i wiele pomniejszych elementów jak wspornik kierownicy. To część, która spełnia niezwykle ważną funkcję, łączy kierownicę z ramą umożliwiając kontrolę toru jazdy. Ze względu na różną długość i kąt nachylenia silnie wpływa na przyjmowaną pozycję – a ta z kolei na efektywność i komfort jazdy. W sklepie rowerowym COLEX oferujemy mostek kierownicy w wielu wariantach, dzięki czemu dopasujesz go do swoich potrzeb. Oferujemy wsporniki sprawdzonych producentów np. Bontrager i Trek.

Jak wybrać odpowiedni wspornik kierownicy?

Wspornik kierownicy, inaczej mostek rowerowy, nie jest częścią uniwersalną. Z jednej strony trzeba go dopasować do samego rodzaju roweru, z drugiej do własnych potrzeb: preferowanej pozycji (aerodynamiczna, komfortowa). Różny jest także system montażu mostków i ich kompatybilność z kierownicami i rurami sterowymi amortyzatorów, czy widelców sztywnych. Ponadto powstają z odmiennych materiałów, które to wpływają m.in. na wagę omawianej części (a więc i masę roweru), jej sztywność, wytrzymałość i estetykę.

Mocowanie kierownicy rowerowej, czyli sposób montażu wspornika

Mamy tutaj w zasadzie dwa rozwiązania:

  1. Wsporniki kierownicy „ahead”, czyli mocowane bezpośrednio na rurze sterowej widelca zazwyczaj dwoma śrubami imbusowymi, to najpopularniejsze obecnie rozwiązanie. Powstają też specjalne adaptery, które umożliwiają zamocowanie mostka „ahead” do widelca z rurą gwintowaną, zamiast wspornika wpuszczanego. Jest to prosta i tania modyfikacja tradycyjnego systemu wykorzystywanego w starszych rowerach.
  2. Mostki kierownicy wpuszczane w rurę sterową widelca – rura sterowa zakończona jest gwintem, na który nakręcona jest górna miska łożyska steru i kontrnakrętka. Wspornik osadzony jest w rurze widelca na zasadzie elementu rozporowego, który stanowi stożek, lub ścięty klin. Jest to rozwiązanie spotykane jeszcze dzisiaj w rowerach komfortowych, miejskich i niektórych dziecięcych, kiedyś używane powszechnie.
  3. W rowerach górskich do jazdy ekstremalnej (downhill, enduro) zastosowanie mają wsporniki zintegrowane - tzw. direct mount - które mocuje się bezpośrednio do widelca lub kierownicy. Tego rodzaju krótki mostek wpływa na poprawę sterowności roweru, obniża poziom mocowania kierownicy i zmniejsza wagę.

Mostek kierownicy rowerowej – długość i kąt nachylenia wspornika

Najważniejsze parametry wspornika kierownicy to jego długość i kąt nachylenia. W niektórych modelach rowerów długość mostka związana jest z wielkością ramy a tym samym ze wzrostem użytkownika. Im większa rama, tym dłuższy mostek. Dodatkowo dłuższy mostek ma zastosowanie kiedy rowerzysta musi bardziej się pochylić, czyli przyjąć typową aerodynamiczną pozycję. Dla osób preferujących nieco bardziej wyprostowaną pozycję powstają krótsze wsporniki lub o wyższym kącie. Długości mostków są bardzo zróżnicowane, a najdłuższe z nich stosuje się do rowerów szosowych. Podobnie działa kąt nachylenia wspornika – im jest mniejszy, tym bardziej pochylona pozycja, i na odwrót. Dostępne w sprzedaży wsporniki mogą mieć ujemny kąt nachylenia, ale są też takie, których wznios wynosi nawet 45 stopni. Przy wyborze wspornika kierownicy należy pamiętać, że jego długość wpływa również na sterowność (prowadzenie) roweru. Wspornik przesadnie krótki spowoduje, że rower będzie nadmiernie skrętny (nerwowy) i odwrotnie.

Wspornik musisz także dopasować do parametrów roweru – istotna jest tu zwłaszcza średnica kierownicy i średnica rury sterowej widelca. Dla przykładu — aby uzyskać jak największą sztywność połączenia wspornik/kierownica Trek oferuje te elementy o średnicy mocowania 35 mm.

Dopasowanie do bieżących potrzeb – regulowany mostek kierownicy

Regulowany wspornik kierownicy to odpowiedź na potrzeby uprawiających różny styl jazdy lub jeszcze niezdecydowanych co do optymalnej pozycji. Taki mostek pozwala zmienić, dopasować kąt jego nachylenia, czyli przetestować różne opcje. I to naprawdę wiele opcji, bo – przykładowo – regulacja mostka rowerowego od marki Bontrager obejmuje zakres aż 64 stopni.

Wsporniki kierownicy a różne materiały i waga

Zwróć również uwagę na materiały wspornika. Standardowe części, te z niższej półki cenowej, zwykle są wykonane ze stopu aluminium lub stali. Nieco droższe, ale o wiele lżejsze mostki powstają z tytanu (choć rzadziej) lub jak w przypadku produktów Trek z włókna węglowego OCLV, a ponadto są wyposażone w tytanowe śruby i przednią pokrywkę o dwuczęściowej konstrukcji.

Poza tym zwykle w takiej wersji są dopuszczane do użytku także z kierownicami czy rurami sterowymi z włókna węglowego.

Jeśli potrzebujesz pomocy w wyborze wspornika kierownicy, skontaktuj się z nami – chętnie doradzimy. Budujesz, remontujesz, może tuningujesz swój rower? W sklepie rowerowym COLEX znajdziesz wysokiej jakości produkty: od tak podstawowych, jak sztyca rowerowa, widelec, łańcuch bądź kaseta, po ultrapraktyczne akcesoria (np. rury kierownicy rowerowej czy rogi). Zapraszamy!