Categories

Kategorie Bloga

Jak przygotować rower na sezon?

- Kategorie : Aktualności

przygotowanie roweru do sezonu

Nadchodzą cieplejsze dni – możesz w końcu odłożyć na bok trenażer i pomyśleć o wyjazdach na świeże powietrze. Zanim zaczniesz przemierzać swoje ulubione trasy, pamiętaj o odpowiednim przygotowaniu. Oczywiście najlepiej dostarczyć rower do naszego serwisu rowerowego, w którym Twój bike przejdzie odpowiednie przygotowanie. Jeśli jednak chcesz zrobić to sam, wystarczy kilka trików, aby Twój jednoślad śmigał bez zarzutu przez kolejne miesiące. Jak powinno wyglądać przygotowanie roweru do sezonu? Poniżej przygotowaliśmy dla Ciebie garść praktycznych wskazówek.

Konserwacja roweru po zimie

Jak wyglądała zima Twojego roweru? Była pracowita i spędzana na trenażerze czy raczej bezczynna? A może należysz do nielicznych użytkowników fatbike'ów i jednoślad bez problemu przemierzał zaśnieżone ścieżki? W zależności od tego, jak użytkowany był Twój bicykl, przygotowanie roweru do jazdy może wyglądać nieco inaczej.

  • Rower był nieużywany – jeśli zadbano o konserwację po zakończeniu sezonu, nie musisz się martwić skomplikowanymi przygotowaniami. Wystarczy, że usuniesz kurz, napompujesz opony, nasmarujesz napęd i sprawdzisz działanie hamulców i przerzutek.
  • Rower służył do treningów na trenażerze – skontroluj stan napędu. Intensywnie użytkowane komponenty wymagają wymiany. Obejrzyj też całą konstrukcję w poszukiwaniu uszkodzeń lakieru, zwłaszcza jeśli masz aluminiową ramę. Pot może bowiem wchodzić w silną reakcję z tym metalem, powodując utlenianie materiału. Korozję trzeba usunąć, ubytki lakieru uzupełnić, a „zainfekowane” części wymienić.
  • Rower był używany zimą – sprawdź napęd, przerzutki i hamulce, a także zadbaj o dokładne oczyszczenie roweru z błota oraz soli drogowej. Szczególnie ważne jest usuwanie zanieczyszczeń z suportu, sterów, łożysk i amortyzatorów.

Przygotowanie roweru do sezonu – checklista

Wyżej wymienione wskazówki to dość ogólne porady i minimalne działania, jakie trzeba przeprowadzić. Jeśli zależy Ci na gruntownej kontroli stanu roweru, aby posłużył Ci nie tylko w kolejnych miesiącach, ale także latach, sprawdź poniższą listę. Przygotowaliśmy opis 7 kroków, które wystarczy wykonać do przygotowania roweru przed sezonem.

1. Przeprowadź czyszczenie

Na początek wystarczy Ci ściereczka i ciepła woda. O wiele lepiej jest jednak zainwestować w specjalne szczotki oraz środki do mycia i pielęgnacji rowerów. Specjalistyczne detergenty skutecznie usuną wszystkie zanieczyszczenia, a także zapobiegną zaleganiu brudu w przyszłości. Wystarczy kilka minut, aby Twój jednoślad odzyskał blask. Jeśli Twój bicykl wykonano np. z włókna węglowego, sprawdź, czy dane preparaty można stosować na takim materiale.

Najdokładniejszego mycia wymagają takie komponenty jak:

  • łańcuch rowerowy (stara szczoteczka i specjalny odtłuszczacz sprawdzają się do tego doskonale),
  • kaseta,
  • przerzutki,
  • hamulce (jeżeli są to hamulce tarczowe, użyj preparatu Disc Brake Cleaner),
  • obręcze (w przypadku hamulcy szczękowych oczyść boki obręczy współpracujące z klockami).
  • Czyszczenie łańcucha to nie wszystko – poświęć mu chwilę

Do kontroli stanu łańcucha warto zabrać się zwłaszcza w sytuacji, kiedy zimą rower intensywnie pracował na trenażerze. Łańcuch należy sprawdzić bowiem pod kątem zużycia – zmierz, czy nie jest rozciągnięty i czy koronki nie są zbyt zużyte. Warto przeprowadzić takie oględziny i wymianę łańcucha przy zaawansowanych technologicznie rowerach, gdyż uszkodzenia łańcucha szybko „przenoszą” się na kolejne komponenty. Pamiętaj – jeżeli zużycie łańcucha jest duże, musisz wymienić zarówno łańcuch, jak i kasetę lub wolnobieg.

2. Skontroluj stan kół i opon

Podczas mycia nie omijaj kół – przemyj je wodą z odpowiednim detergentem i dobrze obejrzyj. Sprawdź stan bieżnika, a jeśli w gumie znajdują się wbite kamyki lub inne cząsteczki, postaraj się je usunąć. Jeżeli zużycie bieżnika jest duże, a na jego powierzchni występują spore nacięcia, wymień ogumienie na nowe. Następnie sprawdź i uzupełnij ciśnienie w zakresie podanym na oponie. Jeżeli w rowerze są koła bezdętkowe, wyczyść mleczko uszczelniające i uzupełnij je nową dawką. Poddaj oględzinom obręcze kół, szczególnie część roboczą pod klocki hamulca szczękowego. Sprawdź, czy szprychy są równomiernie napięte, a koło nie wymaga centrowania.

Przetestuj także, czy osie piast w kołach obracają się płynnie i nie mają luzów. Jeżeli po zakręceniu wyczuwasz niepokojące dźwięki lub szarpnięcia, a koło zbyt szybko się zatrzymuje, prawdopodobnie musisz oddać jednoślad w ręce specjalistów.

3. Zwróć uwagę na stan linek

Kółka przerzutek połączone są z manetkami za pomocą linek, tak zresztą jak hamulce połączone są linkami z dźwigniami hamulca. W obydwu przypadkach przynajmniej raz w roku linki wymagają kontroli. Przed wyjazdem w teren sprawdź więc, czy nie są naderwane lub rozwarstwione – dzięki temu unikniesz niebezpiecznych sytuacji na drodze. Jeżeli na linkach pojawiła się rdza lub zauważysz opór podczas hamowania i zmiany przełożeń, musisz wymienić linki wraz z pancerzami. Nowy pancerz zawiera wewnątrz wkładkę z powłoką teflonową, dlatego przy wymianie nie stosuj smaru na powierzchnię linki.

 

Ruszaj w drogę z naszymi rowerami!

 

4. Wyreguluj przerzutki i hamulce

Zmiana biegów w przerzutkach powinna być precyzyjna, a napęd musi działać płynnie. Łańcuch nie może przy tym ocierać się o prowadnicę. Regulacja nie jest łatwa, dlatego w razie potrzeby skorzystaj z pomocy fachowca. Jeśli chodzi o hamulce, wystarczy, że zakręcisz kołami i sprawdzisz, czy klocki nie obcierają o tarczę hamulcową lub obręcz koła (hamulec szczękowy). Jeżeli hamulce emitują hałas, należy je wyregulować, a powierzchnie klocka przetrzeć czystym papierem ściernym. W przypadku hamulców tarczowych należy oczyścić klocki i odtłuścić tarcze hamulcowe, a hamulce tarczowe hydrauliczne – odpowietrzyć. Jeżeli klocki piszczą, to oznacza, że są zatłuszczone i musisz je natychmiast wymienić. Na koniec wykonaj krótką jazdę testową z umiarkowaną szybkością i sprawdź, czy hamulec jest skuteczny.

5. Przetestuj oświetlenie roweru

W trakcie przygotowywania roweru nie możesz pominąć kontroli świateł – w końcu od nich zależy bezpieczeństwo jazdy. Lampy typu LED posiadające akumulator z możliwością doładowywania najlepiej przechować w dodatniej temperaturze. Z lampek na baterie należy przed zimą usunąć akumulatorki, aby nie ryzykować ich wylaniem. Sprawdź, czy światła działają, a w razie potrzeby naładuj akumulator lub wymień baterie. Jeśli nadal światła odmawiają posłuszeństwa, zobacz, jakie lampki rowerowe oferujemy w Colex.

6. Zrób porządne smarowanie

Kiedy pozbędziesz się już starego smaru z napędu przy użyciu deagreaser’a przejdź do ponownego smarowania. Jak to zrobić?

  • Łańcuch nasmarujesz, nanosząc dosłownie po jednej kropli oleju na każde ogniwo łańcucha, a konkretnie na każdą tuleję ogniwa od wewnętrznej strony łańcucha. Po nasmarowaniu należy pokręcić korbami napędu, rozprowadzając olej po wszystkich zębatkach. Do jazdy po szosie wybieraj oleje tzw. suche, (Dry), które zawierają teflon i w mniejszym stopniu łapią kurz czy piasek. Takie środki zazwyczaj są bardzo płynne, dlatego stosujemy je przynajmniej na 2 godziny przed jazdą. Do jazdy w błocie, śniegu, deszczu należy stosować oleje typu Wet, o większej gęstości, które dłużej funkcjonują na łańcuchu w trudnych warunkach. Jeżeli rower posiada hamulce tarczowe, unikaj stosowania środków do czyszczenia lub smarowania w postaci aerozoli. Rozpylony w powietrzu środek siada na tarczy hamulcowej, z której przenoszony jest na klocki, a to spowoduje, że nie będzie nadawał się do użytku.
  • Amortyzator wymaga okresowych przeglądów i jest prawie regułą, że im bardziej zaawansowany jest on technologicznie, tym częściej trzeba będzie je wykonywać. Interwał serwisowania zależny jest od marki, modelu i warunków, w jakich widelec pracował. Serwis amortyzatora nie jest łatwy i raczej nie wykonasz go we własnym zakresie, chyba że masz wiedzę, odpowiednie narzędzia rowerowe, materiały eksploatacyjne i sporo czasu. Pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z usług Sklepu Rowerowego Colex. Samodzielnie po każdej jeździe możesz przecierać górne golenie amortyzatora miękką szmatką, chroniąc ich powierzchnię przed porysowaniem drobinami osadzającego się na nich piasku. Jest to jeden z wielu prostych zabiegów, które możemy wykonywać we własnym zakresie, a które poprawiają płynność działania części rowerowych.

Jak przygotować rower do sezonu – ostatnie testy

Wszystko sprawdzone? Świetnie! Teraz wystarczy upewnić się, czy poszczególne komponenty nie wykazują nadmiernego zużycia i luzów, a w razie potrzeby dokręcić je lub wymienić. O czym mowa?

  • Dokręcenie ramion mechanizmu korbowego może uchronić Cię przed ich zniszczeniem w miejscu mocowania na osi suportu, a nawet przed niebezpiecznymi wypadkami. Jeśli obracanie korb układu napędowego wywołuje hałas, warto znowu przeprowadzić czyszczenie i smarowanie łańcucha. Głośna praca (trzaski) może również oznaczać, że musisz wymienić łożyska suportu, a nawet mechanizm korbowy ze względu na zużyte zębatki.
  • Pedały również warto podokręcać, w innym przypadku w krótkim czasie możemy spodziewać się uszkodzenia gwintów w korbach.
  • Kierownica, to jeden z najważniejszych puntów podparcia na rowerze, w tym przypadku naszych rąk. Sprawdź, czy jest odpowiednio dokręcona, a łożyska sterów są nasmarowane i nie mają luzów. Te czynności sprawią, że rower będzie skręcał płynnie, a jazda będzie bezpieczna i komfortowa.

jak przygotować rower do sezonu

Przegląd roweru u specjalistów

Ocenę sprawności roweru z powodzeniem przeprowadzisz samodzielnie w domowym zaciszu. Zaleca się jednak, aby każdy rower po zimie, przynajmniej raz w roku poddawać przeglądowi technicznemu prowadzonemu przez fachowców w serwisie rowerowym.

Chętnie sprawdzimy stan i poprawność działania Twojego jednośladu. Jeździmy na rowerach, testujemy je i naprawiamy, mamy w tym ponad 25 lat doświadczenia, możesz mieć więc pewność, że oddajesz rower w ręce profesjonalistów. Serwis i przegląd rowerów oferujemy właścicielom różnych jednośladów, także elektrycznych e-bike’ów. Mechanicy pracujący w Colex są wykwalifikowani i dysponują zaawansowanym sprzętem diagnostycznym, dlatego nie wahaj się i skontaktuj z nami!

FAQ

1. Jak przygotować rower do sezonu?

Przed wyjazdem roweru z garażu wiosną trzeba dokładnie go oczyścić, sprawdzić działanie komponentów skasować ewentualne luzy oraz co trzeba nasmarować. Szczególnej uwagi wymagają: łańcuch, hamulce, przerzutki i linki, a także mechanizm korbowy.

2. Co i czym smarować w rowerze?

Każde ogniwo łańcucha powinno być nasmarowane od wewnętrznej, pracującej z zębatkami strony (od strony zewnętrznej i po bokach łańcuch nie wymaga smarowania), a golenie górne amortyzatora powinny być czyste. Do smarowania napędu należy wykorzystać specjalistyczny olej do łańcucha np. z teflonem, czy ceramiką, a do sterów i suportu smar stały.

3. Kiedy przeprowadzić przegląd roweru?

Specjaliści zalecają, aby zrobić to przynajmniej raz w roku. Po sezonie przeprowadź więc niezbędne czynności konserwacyjne, a w trakcie zimy lub wczesną wiosną skorzystaj z usług profesjonalistów, którzy dokładnie ocenią stan jednośladu.

Cookies

Informacje dotyczące plików cookies

Ta witryna korzysta z własnych plików cookie, aby zapewnić Ci najwyższy poziom doświadczenia na naszej stronie . Wykorzystujemy również pliki cookie stron trzecich w celu ulepszenia naszych usług, analizy a nastepnie wyświetlania reklam związanych z Twoimi preferencjami na podstawie analizy Twoich zachowań podczas nawigacji.

Zarządzanie plikami cookies

O Cookies

Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym przez strony internetowe, które odwiedzasz. Służą do różnych celów, takich jak zapamiętywanie informacji o logowaniu użytkownika, śledzenie zachowania użytkownika w celach reklamowych i personalizacji doświadczenia przeglądania użytkownika. Istnieją dwa rodzaje plików cookie: sesyjne i trwałe. Te pierwsze są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki, podczas gdy te drugie pozostają na urządzeniu przez określony czas lub do momentu ich ręcznego usunięcia.