Categories

Kategorie Bloga

Jaki rower wybrać do jazdy po mieście i lesie?

- Kategorie : Aktualności

rower do lasu

Rower to najtańszy, najczystszy i często – zwłaszcza w godzinach szczytu – najszybszy środek transportu w mieście. Z drugiej strony służy również sportowi i rekreacji: możesz nieco nadłożyć drogi i wrócić do domu przez las albo w wolnych chwilach odkrywać okoliczne „knieje”. Jaki sprzęt jest odpowiedni do takiego użytku: czym powinien wyróżniać się dobry rower do lasu i miasta? Podpowiadamy!

Jaki rower wybrać do jazdy po mieście i lesie?

Wybór roweru to wyjątkowo indywidualna sprawa, więc na początku zastanów się, do czego i jak przeważnie będziesz go używać. Czy głównie do dojazdów np. do pracy, czy przede wszystkim do sportu i rekreacji na łonie natury? Pomyśl, czego oczekujesz: czy komfortu jazdy i mobilności (np. wygodny transport roweru w pociągu i metrze), czy może szybkości, zwrotności i gotowości na naprawdę trudne warunki i ostry wycisk? To dobry punkt wyjścia, dzięki któremu obierasz podwójny kierunek: miasto i las, ale też dopasowujesz sprzęt do siebie, do codziennego trybu życia, potrzeb i preferencji.

Zacznijmy od pierwszego wariantu. Czyli chcesz mieć dobry rower miejski, na którym sprawnie pokonasz każdą drogę do pracy, szkoły, sklepu itd., a jednocześnie w wolny dzień wybierzesz się na wycieczkę do lasu – polecamy Ci rowery crossowe i trekkingowe. Dobry miejski model może sprawdzić się w parku i lesie o utwardzonych drogach bez stromych podjazdów. Jednak gdy warunki są trudniejsze, nie zda dobrze egzaminu.

Rower hybrydowy, czyli „do wszystkiego”

Najbardziej wszechstronnym typem roweru są modele hybrydowe – łączą cechy rowerów szosowych, górskich i trekkingowych, zapewniając komfortową i wydajną jazdę w różnych warunkach. Charakteryzują się lekką, ale wytrzymałą, zwykle aluminiową ramą. To plus w kwestii zarówno codziennych dojazdów do pracy, jak i weekendowych wypraw. Mają opony szersze niż klasyczny rower szosowy, lecz i węższe niż rower górski. A dzięki temu zapewniają wystarczająco dobrą przyczepność na błotnistych leśnych ścieżkach i jednocześnie pozwalają jeździć szybciej po asfalcie.

Rower hybrydowy zwykle jest wyposażony w system przerzutek z szerokim zakresem biegów, co ułatwia zarówno pokonywanie stromych podjazdów, jak i sprawną jazdę w płaskim terenie. Do tego z reguły pracują w nim hydrauliczne hamulce tarczowe, które zapewniają możliwość szybkiej i pewnej reakcji także w trudnych warunkach pogodowych. Model tego typu z reguły uwzględnia montaż różnych akcesoriów jak błotniki czy bagażnik i ma w tym celu przygotowane otwory montażowe.

Coraz częściej w rowerach hybrydowych montuje się też silniki elektryczne do wspomagania jazdy. Wówczas normalnie pedałujesz, a silnik w określonym stopniu i do danej prędkości zmniejsza opór odczuwany na pedałach. Z powodzeniem utrzymasz średnią prędkość 20-25 km/h po mieście i pokonasz każde wzniesienie – nawet bez zadyszki i wypieków na twarzy.

Rower trekkingowy, idealny dla długodystansowców

Do rekreacyjnej jazdy po lesie i sprawnego poruszania się po mieście warto pomyśleć również o modelu trekkingowym, który stanowi połączenie roweru turystycznego, górskiego i szosowego. Przeznaczeniem roweru trekkingowego są głównie dłuższe, nawet wielodniowe, wycieczki i wyprawy szlakami biegnącymi po asfalcie czy szutrach i w średnio wymagającym leśnym terenie. Ma dość szerokie opony (podobne do tych w rowerze crossowym) z umiarkowanym bieżnikiem, wydajne hamulce i szeroki zakres przełożeń. Jego wyróżnikiem jest wytrzymała rama przygotowana na duże obciążenia w postaci bagaży. Dobrze dopasowane na długie dystanse siodełko oraz regulowana kierownica pozwalają przyjmować różne pozycje jazdy w zależności od warunków i potrzeb.

Jaki rower do lasu, który będzie wygodny w mieście?

Jeśli jednak szukasz sprzętu głównie do jazdy po lesie, uprawiania sportu, aktywnego wypoczynku, który przy okazji sprawdzi się w mieście, zwróć uwagę na rowery MTB (górskie), rowery crossowe i gravele. Są cięższe i wymuszają jazdę w dość silnie pochylonej pozycji, co może być drobnym kłopotem w mieście. Ale z drugiej strony znacznie szybciej pokonasz na nich drogę do pracy niż na modelach miejskich, o niebo łatwiej poradzisz sobie ze wzniesieniami, krawężnikami i schodami.

Rower MTB do lasu, czyli idealny rower w trudnym terenie

W trudnym i zróżnicowanym terenie leśnym najlepiej poradzą sobie rowery MTB – popularne „górale”. Dzięki szerokim oponom z głębokim bieżnikiem dają solidną przyczepność na ziemi, błocie i mokrych liściach. Jednocześnie świetnie absorbują wstrząsy, zwłaszcza gdy są wyposażone w zawieszenie full-suspension oraz karbonową ramę. A to ułatwia sprawną i wygodną jazdę po krętych, wznoszących się i pełnych przeszkód (konary, kamienie) szlakach. Grube i szerokie opony może nie są najlepsze na asfalt, lecz sprawną jazdę po mieście umożliwia naprawdę szeroki zakres przełożeń. W amatorskich modelach mamy ich nawet 21-27, czyli 3 biegi z przodu i 7-9 z tyłu, co pozwala osiągnąć fajną prędkość na prostych odcinkach i łatwo poradzić sobie z wszelkimi górkami.

Co może być problemem? Rowery górskie MTB mają ramy o geometrii przystosowanej do ostrej jazdy nawet w trudnym terenie, są zazwyczaj dłuższe i niższe niż te w rowerach crossowych, czy trekingowych, zatem również niejako wymuszają bardziej pochyloną pozycję i nie są dobrze przystosowane do wygodnego pokonywania długich tras. Rozwiązaniem tego problemu może być zastosowanie regulowanego wspornika kierownicy lub o wysokim kącie.

Rower crossowy i gravel, czyli wszechstronny sprzęt sportowy

Modele crossowe i gravelowe, podobnie jak hybrydowe, łączą w sobie więcej niż jeden rodzaj sprzętu. Gravel jest kombinacją roweru szosowego i górskiego, a w przypadku roweru crossowego dołączają do niej jeszcze cechy modelu trekkingowego. Są to więc również rowery „do wszystkiego” – z tym że nieco lepiej przystosowane do nieutwardzonych dróg i wyzwań trudnego terenu niż hybrydowe. Wybór konkretnego rodzaju roweru z tych dwóch propozycji warto rozważyć przede wszystkim w kontekście warunków jazdy. Jeśli to lasy z prawdziwego zdarzenia, czyli raczej mało uczęszczane, ze zróżnicowaną rzeźbą terenu, lepszym trafieniem może się okazać rower crossowy, który ma szersze opony i głębsze bieżniki niż gravel. Drugi z kolei polecamy na trasy biegnące w dużej części asfaltem (np. gdy do lasu masz sporo kilometrów), ze względu na bardziej „szosowe” opony i aerodynamiczną pozycję.

Mając już sprecyzowane potrzeby oraz wstępne rozeznanie w sprawie, odwiedź dobry sklep rowerowy. Eksperci zaproponują Ci kilka modeli, dopasowanych pod względem parametrów do Twoich oczekiwań i warunków jazdy, a w dodatku dostosowanych do Twojego wzrostu, cech anatomicznych i preferowanych pozycji jazdy (rozmiar ramy i kół, szerokość i twardość siodełka itd.). Jeśli jesteś z Poznania, zapraszamy do sklepu i serwisu rowerowego COLEX. Sprzedajemy rowery także online – z przyjemnością doradzimy Ci telefonicznie albo mailowo i nadamy Twój nowy sprzęt kurierem. I problem transportu roweru z głowy!

Czym powinien wyróżniać się rower do jazdy po mieście i lesie?

Podsumowując temat, jak wybrać rower do jazdy po mieście i po lesie, polecamy taki model, który łączy wszystkie poniższe cechy.

  • Lekka aluminiowa lub karbonowa rama – łatwiej będzie Ci poruszać się po mieście i wnieść rower po schodach czy do środków komunikacji miejskiej.
  • Szersze opony ze średnim lub głębokim bieżnikiem – to one zapewnią bezpieczną jazdę poza utwardzonymi drogami. Im więcej zamierzasz jeździć po lesie i w im trudniejszych warunkach, tym opony powinny być szersze, a bieżniki głębsze. Z drugiej strony pamiętaj, że takie terenówki oznaczają trudniejszą jazdę po płaskim asfalcie.
  • Szeroki zakres przełożeń – adekwatny do zróżnicowania terenu, Twoich możliwości fizycznych i podejścia do jazdy. Na wznoszącym się i opadającym terenie przyda się przynajmniej 9 przełożeń z tyłu oraz kaseta z dużym zakresem np. 11-42/46, a nawet 10-50/52. Coraz rzadziej spotkamy w rowerach zastosowanie przedniej przerzutki, zostało to zastąpione większą ilością przełożeń z tyłu. Zawsze warto pomyśleć o wspomaganiu elektrycznym, bo otwiera nowe możliwości: jeździsz dalej, dłużej i szybciej, a jednocześnie o wiele wygodniej.
  • Wydajne hamulce i amortyzacja – polecamy hamulce tarczowe, najlepiej hydrauliczne (ze względu na czułość i moc) i przynajmniej jeden amortyzator przedni o wartości skoku 100-120 mm (powyżej 120 mm, jeśli planujesz także ostre zjazdy). Do dynamicznej, sportowej jazdy w trudnym leśnym terenie najlepiej sprawdzi się zawieszenie full-suspension z damperem, czyli amortyzatorem tylnym.
  • Spore obciążenie i możliwość montażu akcesoriów – dobrze, jeśli możesz zamontować w rowerze bagażnik, sakwy, błotniki czy podpórkę. Dzięki temu zyskasz w jednośladzie towarzysza zarówno dnia codziennego, jak i szalonych przygód. Przydadzą się przygotowane otwory montażowe, dostateczna ilość miejsca i udźwig roweru, które ułatwią instalację dodatków.

FAQ:

1. Jaki rower do jazdy po lesie i asfalcie sprawdzi się najlepiej?

Do jazdy po zarówno leśnych drogach, jak i gładkich nawierzchniach dobrze sprawdzi się rower hybrydowy lub crossowy. Takie modele cechują się lekką konstrukcją (jak w rowerze szosowym), średniej szerokości oponami (między szosówką a MTB) i dużym zakresem przełożeń.

2. Czy rower z szerokimi oponami jest wygodny na asfalcie?

Rower z szerokimi oponami nie jest najwygodniejszym rozwiązaniem na gładki asfalt – mają większe opory toczenia niż wąskie opony z płytkim bieżnikiem.

3. Ile biegów powinien mieć rower do jazdy po lesie?

Wszystko zależy od zróżnicowana terenu, warunków, Twoich możliwości i oczekiwań. Do rekreacyjnej czy choćby częściowo sportowej jazdy przydadzą się przynajmniej 3 biegi z przodu i 7-9 z tyłu. Dla bardziej wymagających użytkowników stosuje się napędy bez przedniej przerzutki, a z większą ilością przełożeń z tyłu, np. 1x10/11/12.

Cookies

Informacje dotyczące plików cookies

Ta witryna korzysta z własnych plików cookie, aby zapewnić Ci najwyższy poziom doświadczenia na naszej stronie . Wykorzystujemy również pliki cookie stron trzecich w celu ulepszenia naszych usług, analizy a nastepnie wyświetlania reklam związanych z Twoimi preferencjami na podstawie analizy Twoich zachowań podczas nawigacji.

Zarządzanie plikami cookies

O Cookies

Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym przez strony internetowe, które odwiedzasz. Służą do różnych celów, takich jak zapamiętywanie informacji o logowaniu użytkownika, śledzenie zachowania użytkownika w celach reklamowych i personalizacji doświadczenia przeglądania użytkownika. Istnieją dwa rodzaje plików cookie: sesyjne i trwałe. Te pierwsze są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki, podczas gdy te drugie pozostają na urządzeniu przez określony czas lub do momentu ich ręcznego usunięcia.