Categories

Kategorie Bloga

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych?

- Kategorie : Aktualności

jakie ciśnienie w oponach rowerowych

Ciśnienie w oponach rowerowych to ważna kwestia. Osoby niewtajemniczone w świat rowerów, mogą nie wiedzieć, jak istotne jest utrzymanie odpowiedniego ciśnienia w kołach. Zdarza się, że również wieloletni zapaleni cykliści zapominają o tym parametrze. Dobrze napompowana opona zupełnie inaczej reaguje nie tylko na powierzchnię trasy, ale także na masę rowerzysty. Jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest optymalne? Ile powietrza w rowerze zapewni Ci komfort i bezpieczeństwo jazdy?

Ciśnienie w oponach rowerowych – dlaczego jest tak ważne?

Zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie w oponach rowerowych wpływa na wiele aspektów jazdy, takie jak bezpieczeństwo, komfort, czy wydajność. Właściwe ciśnienie może zapewnić lepsze osiągi, a już na pewno wpłynie na przyjemność z jazdy. Co więcej, prawidłowe ciśnienie zmniejszy prawdopodobieństwo uszkodzeń dętki, opony a nawet obręczy.

Niższe ciśnienie odpowiedzialne jest za większe opory toczenia. Analogicznie – im wyższe ciśnienie w oponach rowerowych tym niższe opory toczenia. Oczywiście ciśnienie należy dostosować do rodzaju nawierzchni, warunków panujących na drodze i wagi użytkownika roweru. Istotny jest także komfort jazdy, który także zależy od kwestii ilości powietrza w oponie rowerowej. Zatem rowery z oponami o większym przekroju, które wymagają niższego ciśnienia są nieco wygodniejsze, ponieważ opona jest bardziej miękka, elastyczna, przez co lepiej radzi sobie z przeszkodami na drodze. Trzeba jednak uważać, aby niskie ciśnienie nie było... zbyt niskie! Ciśnienie za małe może bowiem doprowadzić do uszkodzeń dętki, a nawet obręczy w wyniku dobicia obręczą do twardej przeszkody typu kamień lub korzeń. Zdarza się także, że ucierpi całe koło. Dlatego też dużą popularnością cieszą się szersze opony pozwalające na "mniejsze dopompowanie". Nawet w rowerach szosowych gdzie kiedyś używano opon o przekroju 23 mm lub mniejszym dzisiaj stosuje się opony 25 mm. Większe ciśnienie sprawdza się zazwyczaj na idealnie płaskich trasach lub szosach, należy jednak pamiętać, że przepompowana opona zarówno na gładkiej nawierzchni jak i w terenie zaburza trakcję i zmniejsza komfort jazdy.i ponieważ każda nierówność nawierzchni będzie wyczuwalna dla rowerzysty – rower będzie po prostu podbijany na kamieniach lub dziurach.

Dlatego też warto wyposażyć się w najlepszy sprzęt. W rowery-colex.pl znajdziesz wysokiej jakości opony oraz dętki, które świetnie sprawdzają się na różnych powierzchniach. Pomożemy Ci dopasować odpowiedni osprzęt do roweru, rodzaju uprawianego sportu oraz do Twoich preferencji. Nawet jeśli korzystasz z rekreacyjnej jazdy i nie zależy Ci na wydajności, to jednak warto zainwestować w swój komfort i bezpieczeństwo. Znajdziesz u nas różne modele pompek rowerowych, dzięki którym możesz samodzielnie pilnować odpowiedniego ciśnienia w kołach oraz zestawy naprawcze, które pomogą Ci wyjść z opresji kiedy złapiesz tak zwanego “kapcia”.

Jak sprawdzić ciśnienie w oponach rowerowych?

Jeżeli chcesz odpowiednio napompować opony rowerowe musisz zmierzyć aktualne ciśnienie. Dzięki temu będziesz miał punkt odniesienia. Sprawdź, jak rower zachowuje się na różnych nawierzchniach i obserwuj oponę. Jeśli jest ona nadmiernie spłaszczona to oczywista oznaka zbyt małej ilości powietrza. Jeśli natomiast opona jest twarda jak kamień, podbija rower na każdej nierówności zaburzając odpowiednią trakcję kół, a w związku z tym wydajność jazdy i komfort, to oznaka, że przydałoby się nieco niższe ciśnienie.

Najlepszym i najbardziej precyzyjnym sposobem na zmierzenie ciśnienia jest manometr. To urządzenie, które najczęściej znajduje się przy pompkach stacjonarnych do roweru lub samochodu. Można znaleźć je także na stacji benzynowej, choć tu z precyzją pomiaru może być różnie. Dzięki temu najłatwiej dobrać odpowiednie ciśnienie. Jednak nie zawsze mamy dostęp do profesjonalnego sprzętu. Wtedy możesz zdać się na... instynkt. Zbadaj ciśnienie opon starą sprawdzoną metodą. Jak to zrobić? Przyłóż palec wskazujący jednej z dłoni do opony, a wewnętrzna stroną drugiej mocno na niego naciśnij, jeśli opona poddaje się lekkiemu uciskowi, najprawdopodobniej jest nabita na optymalnym poziomie – chyba że ugina się zbyt łatwo, wtedy możemy zwiększyć ciśnienie. Oznaką zbyt wysokiego ciśnienia jest natomiast opona, która nie odkształca się nawet pod bardzo mocnym naciskiem.

 

Ruszaj w drogę z naszymi rowerami!

 

Jakie ciśnienie w rowerze?

Zalecane ciśnienie opon rowerowych w pierwszej kolejności znajdziesz na boku opony. Regulacja ciśnienia powinna być więc dopasowana do danych odczytanych z konkretnej opony. Jednak jest jedno "ale". Tak naprawdę każdy rowerzysta musi sam dopasować ciśnienie w oponach rowerowych do swoich preferencji, wagi, a także rodzaju roweru i stylu jazdy. Przyjmuje się, że tylne opony rowerowe powinny być napompowane o około 15%-20% więcej niż przednie, ponieważ to właśnie na tylnej osi spoczywa większy ciężar rowerzysty.

Mimo tego, że zakres ciśnienia odczytuje się z opony, to jednak dobranie pożądanego ciśnienia w dużej mierze zależy właśnie od samego użytkownika. Warto jednak pozostać w widełkach, które zaleca producent. Jeśli jesteś lekkim użytkownikiem roweru, dobierz ciśnienie bliżej dolnej granicy zalecanego zakresu w innym przypadku opieraj się na wartościach górnej granicy. Co więcej, stworzenie większego ciśnienia może spowodować uszkodzenie obręczy lub doprowadzić nawet do wybuchu opony. Zakres ciśnienia zazwyczaj podany jest w dwóch jednostkach (PSI, Bar). Przelicznik na bary, które są powszechniejszą jednostką, prezentuje się następująco:

1 BAR = 14,5 PSI

Co jeśli zalecane ciśnienie nie zostało ujęte w danych na oponie? Wtedy na spokojnie możesz sprawdzić zalecenia na stronie internetowej konkretnego producenta ogumienia – jego nazwa już na 100% będzie wygrawerowana na każdej możliwej oponie.

ciśnienie w oponach rowerowych tabela

Zalecane ciśnienie opon w rowerze – rodzaj roweru

  • Rower górski

Zalecane ciśnienie w rowerach górskich to zazwyczaj od lekko powyżej 1 bara do powyżej 3 barów, w zależności od wielkości koła i objętości opony. Dodatkowo pod uwagę trzeba wziąć także konkretną dyscyplinę oraz styl jazdy. Najlepiej sprawdzają się wartości pośrednie, czyli zakres pomiędzy 1, 4 bara, a 3 bary. Jednocześnie nieco inne ciśnienie będzie przeznaczone dla rowerzysty o wadze 60 kg, a inne dla kogoś o masie 95 kg. Na niższe ciśnienie mogą sobie pozwolić bikerzy, którzy używają opon z systemem bezdętkowym.

Gravel

W tym wypadku opony są zazwyczaj nieco węższe od tych przeznaczonych do rowerów górskich, ale nadal szersze niż te, które znajdziemy w rowerach szosowych. Szybka i dynamiczna jazda po – w miarę – łatwym i ubitym terenie powoduje, że ciśnienie w oponach powinno być wyższe niż to przewidziane na górskie szlaki. Dlatego też zalecane ciśnienie zamyka się w widełkach od 2,1 bara do nawet 4,2 bara. Tutaj także pod uwagę należy wziąć wagę rowerzysty – najwyższa wartość dotyczy tylnej opony dętkowej dla osoby ważącej ponad 90 kg.

  • Rowery szosowe

Te modele przeznaczone są do szybkiej jazdy po asfalcie. Liczy się przede wszystkim efektywność jazdy, dlatego też rowery szosowe wyposażone w węższe opony, często 25mm wymagające wyższego ciśnienia. Warto trzymać się ogólnej zasady rowerzystów szosowych – około 6 barów (atmosfer). Jednak tak jak w pozostałych przypadkach, maksymalne osiągi można wykorzystać dopiero wtedy, gdy ciśnienie w oponach dopasowane będzie do konkretnej wagi użytkownika oraz średnicy i szerokości opony. Zakres ciśnienia w modelach szosowych zaczyna się od 4 barów, a maksymalne ciśnienie to nawet 8 barów.

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych? Masa rowerzysty

Aby w swoim rowerze mieć odpowiednie ciśnienie, liczy się także dopasowanie parametrów do wagi rowerzysty. Im większa masa użytkownika, tym wyższe powinno być ciśnienie opon. Co więcej, ciśnienie w przedniej oponie rowerowej jest nieco niższe, niż to w tylnej. Oto krótkie zestawienie wagi rowerzysty z najczęstszymi wartościami ciśnienia:

Ciśnienie w oponach rowerowych – tabela

Rowery górskie – dętka
Waga użytkownika Trial Enduro Downhill
0-60 kg przód: 1,5

tył: 1,7

przód: 1,4

tył: 1,6

przód: 1,3

tył: 1,5

60-70 kg przód: 1,6

tył: 1,8

przód: 1,5

tył: 1,7

przód: 1,4

tył: 1,6

70-80 kg przód: 1,7

tył: 1,9

przód: 1,5

tył: 1,7

przód: 1,5

tył: 1,7

80-90 kg przód: 1,8

tył: 2

przód: 1,7

tył:2

przód: 1,5

tył: 1,7

Rowery górskie – tubeless
Waga użytkownika Trial Enduro Downhill
0-60 kg przód: 1,2

tył: 1,4

przód: 1,1

tył: 1,3

przód: 1

tył: 1,2

60-70 kg przód: 1,3

tył: 1,5

przód: 1,2

tył: 1,4

przód: 1,1

tył: 1,3

70-80 kg przód: 1,4

tył: 1,6

przód: 1,2

tył: 1,4

przód: 1,2

tył: 1,4

80-90 kg przód: 1,5

tył: 1,7

przód: 1,4

tył: 1,7

przód: 1,2

tył: 1,4

Gravel
Waga użytkownika 700 x 30C 700 x 40C 700 x 45C
Dętka Tubeless Dętka Tubeless Dętka Tubeless
50-65 kg

Przód: 2.0

Tył 2.3

Przód 1.8

Tył 2.0

Przód 1.9

Tył 2.2

Przód 1.7

Tył 2.0

Przód 1.8

Tył 2.1

Przód 1.6

Tył 1.9

65-75kg

Przód 2.1

Tył 2.4

Przód 1.9

Tył 2.1

Przód 2.0

Tył 2.3

Przód 1.8

Tył 2.0

Przód 1.9

Tył 2.2

Przód 1.8

Tył 2.0

75-85 kg Przód 2.3

Tył 2.5

Przód 2.0

Tył 2.2

Przód 2.1

Tył 2.4

Przód 1.9

Tył 2.2

Przód 2.0

Tył 2.3

Przód 1.7

Tył 1.9

85-95 kg Przód 2.3

Tył 2.6

Przód 2.2

Tył 2.4

Przód 2.2

Tył 2.5

Przód 2.1

Tył 2.3

Przód 2.1

Tył 2.4

Przód 2.0

Tył 2.2

95 kg wzwyż Przód 2.6

Tył 2.9

Przód 2.5

Tył 2.7

Przód 2.5

Tył 2.8

Przód 2.4

Tył 2.6

Przód 2.4

Tył 2.7

Przód 2.2

Tył 2.5

Rower szosowy – tubeless
Waga użytkownika Szerokość 23 mm Szerokość 25 mm Szerokość 28 mm Szerokość 30 mm
0-50 kg 5,5 4,7 4,2 3,7
51-57 kg 5,9 5,1 4,5 3,9
58-65 kg 6,3 5,4 4,9 4,2
66-73 kg 6,7 5,8 5,2 4,5
74-81 kg 7 6,1 5,6 4,8
82-88 7,3 6,5 5,9 5,1
89-96 7,6 6,8 6,3 5,4
Powyżej 96 kg - 7,1 6,6 5,7

Rower szosowy – dętka
Waga użytkownika Szerokość 23 mm Szerokość 25 mm Szerokość 28 mm Szerokość 30 mm
0-50 kg 5,8 5 4,5 4
51-57 kg 6,2 5,4 4,8 4,2
58-65 kg 6,6 5,7 5,2 4,5
66-73 kg 7 6,1 5,5 4,8
74-81 kg 7,3 6,4 5,9 5,1
82-88 7,6 6,8 6,2 5,4
89-96 7,9 7,1 6,6 5,7
Powyżej 96 kg - 7,4 6,9 6

Jak często pompować koła?

Pompowanie kół powinno odbywać się tak często, jak to konieczne, czyli zazwyczaj wraz ze spadającym ciśnieniem, a ciśnienie w oponie spada nawet jeżeli rower nie jest użytkowany. Należy pamiętać, że dętka zbudowana jest z gumy, materiału rozciągliwego i choć w minimalnym stopniu to jednak przepuszcza powietrze całą swoją powierzchnią. Im lepszej jakości jest dętka rowerowa tym ubytki ciśnienia są mniejsze. Poprawność napompowania opon najlepiej jest sprawdzać przed każdą jazdą, ostateczne jeśli zauważasz zmianę w komforcie jazdy lub zaczyna być widoczne mocne spłaszczenie opony, to znak, że należy nieco podpompować opony. Im mniejsze ciśnienie, tym opona będzie bardziej miękka, spłaszczona.

Możemy wyszczególnić pewną statystyczną prawidłowość – zazwyczaj w oponach 25-32 mm sprawdzamy ciśnienie co kilka dni, natomiast w szerszych – co tydzień. Jeśli korzystasz z dętek lateksowych, które są cienkie, to najlepiej podpompować koła co jazdę. Natomiast w tradycyjnych oponach roweru miejskiego wystarczy sprawdzić ciśnienie co 1-2 tygodnie w zależności od częstotliwości jazdy.

FAQ:

1. Dlaczego odpowiednie ciśnienie w oponach rowerowych jest tak ważne?

Odpowiednio dopasowane ciśnienie wpływa nie tylko na komfort jazdy, ale także na bezpieczeństwo oraz wydajność roweru. Dodatkowo źle napompowane koła mogą powodować znaczne uszkodzenia dętki, a nawet całego koła.

2. Jakie jest zalecane ciśnienie w oponach rowerowych?

Nie ma jednoznacznego i uniwersalnego ciśnienia, które pasuje do wszystkich opon. Wszystko zależy bowiem od rodzaju roweru, uprawianego sportu, a także od wagi rowerzysty. Pod uwagę trzeba też wziąć rozmiar koła.

Cookies

Informacje dotyczące plików cookies

Ta witryna korzysta z własnych plików cookie, aby zapewnić Ci najwyższy poziom doświadczenia na naszej stronie . Wykorzystujemy również pliki cookie stron trzecich w celu ulepszenia naszych usług, analizy a nastepnie wyświetlania reklam związanych z Twoimi preferencjami na podstawie analizy Twoich zachowań podczas nawigacji.

Zarządzanie plikami cookies

O Cookies

Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym przez strony internetowe, które odwiedzasz. Służą do różnych celów, takich jak zapamiętywanie informacji o logowaniu użytkownika, śledzenie zachowania użytkownika w celach reklamowych i personalizacji doświadczenia przeglądania użytkownika. Istnieją dwa rodzaje plików cookie: sesyjne i trwałe. Te pierwsze są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki, podczas gdy te drugie pozostają na urządzeniu przez określony czas lub do momentu ich ręcznego usunięcia.