Categories

Kategorie Bloga

Regulacja przerzutek przedniej i tylnej — jak wyregulować przerzutki w rowerze?

- Kategorie : Aktualności

regulacja przedniej przerzutki

Regulacja przerzutek w rowerze to jedna z najczęściej realizowanych czynności serwisowych. Sprawnie działające przerzutki przednie oraz tylne zapewniają nie tylko optymalny komfort podczas podróżowania jednośladem, ale mają również znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Dowiedz się, jak ustawić przerzutki w rowerze? Czy regulacja przerzutki tylnej i przedniej to zadanie łatwe na tyle, że poradzisz sobie z nim samodzielnie?

Podstawowy podział przerzutek rowerowych

Zanim dowiesz się, dlaczego regulacja przedniej przerzutki oraz tej tylnej w rowerze jest niezbędna do prawidłowego użytkowania jednośladu, sprawdź, do czego służy tego rodzaju osprzęt rowerowy. Dobrze wyregulowane i ustawione przerzutki rowerowe umożliwiają rowerzyście dopasowanie optymalnego obciążenia do konkretnej prędkości. Krótko rzecz ujmując, to właśnie przerzutki w rowerze przednie i tylne ułatwiają jazdę jednośladem bez zbytniego wykorzystywania siły fizycznej i przemęczenia rowerzysty. Dzięki nim lżejsza jest jazda pod górę i szybsza z górki. Ustawianie przerzutek pozwala też dostosować taką samą wygodę jazdę w trudnym terenie, kiedy warunki jezdne ulegają zmianie.

Jakie jest podstawowy podział przerzutek rowerowych, które zaliczają się do elementów układu napędowego jednośladu? Wśród tego rodzaju mechanizmów można wyróżnić:

  • przerzutki wewnętrzne. Przerzutki w rowerze tego typu montowane są zwykle wewnątrz tylnej piasty. Istotą ich działania jest przekładnia planetarna, która składa się z obracających się pierścieni, zapadek oraz zębatek,
  • przerzutki zewnętrzne. Zasada ich działania polega na przerzucaniu łańcucha pomiędzy tylnymi zębatkami. Właśnie przerzutki w rowerze zewnętrzne są najczęściej stosowane, głównie ze względu na prostszy mechanizm i łatwiejszy serwis. Przerzutki zewnętrzne są też łatwiejsze w użytkowaniu, ich zmiana jest możliwa nawet podczas intensywnego pedałowania.

Wśród przerzutek rowerowych wyróżnia się także przerzutki przednie oraz przerzutki tylne. Te pierwsze mogą obsługiwać trzy tarcze zębatek, chociaż w rowerach szosowych oraz rowerach górskich najczęściej występują tylko dwa przełożenia. Przerzutki tylne składają się z korpusu oraz wózka, który za pomocą sprężyny przesuwa się po zębatkach, zmieniając tym samym działanie układu napędowego roweru.

Regulacja przedniej przerzutki — potrzebne narzędzia

Aby regulacja przedniej przerzutki w rowerze mogła zostać zrealizowana należycie, od serwisanta wymaga się przede wszystkim fachowej wiedzy, ta czynność nie wymaga zbyt wielu skomplikowanych narzędzi. Wystarczy klucz imbusowy 4 i 5 mm, przyda się również śrubokręt krzyżakowy. Jeśli nie dysponujesz takimi narzędziami, sprawnie możesz wykorzystać scyzoryk narzędziowy.

Regulację przedniej przerzutki w rowerze można wykonać w dowolnym miejscu, na przykład na przydomowym podjeździe, w garażu czy w domu narzędziowym. Przy zachowaniu profesjonalnych warunków, w dedykowanych serwisach rowerowych fachowcom służy stojak rowerowy, który usprawnia pracę, ułatwiając dotarcie do poszczególnych elementów układu napędowego. Warto również dodać, że stojak rowerowy niweluje ból pleców serwisanta i znacząco skraca czas regulacji przerzutek.

 

Ruszaj w drogę z naszymi rowerami!

 

Regulacja przedniej przerzutki. Jak ustawić przednią przerzutkę?

Jak przebiega regulacja przedniej przerzutki w rowerze w kilku prostych krokach? Poznaj szczegółową instrukcję tej czynności serwisowej:

  1. Ustaw łańcuch na najmniejszej tarczy mechanizmu korbowego.
  2. Wkręć śrubę baryłkową do oporu i wykonaj 2 obroty.
  3. Odepnij linkę przerzutki w rowerze i wyciągnij ją na bok. Odpięcie linki przerzutki następuje poprzez odkręcenie śruby mocującej imbusem.
  4. Ustaw przerzutkę w rowerze względem mechanizmu korbowego, regulując jej wysokość oraz kąt. Należy odnieść prowadnicę łańcucha względem największej zębatki.
  5. Dobra wysokość dolnej krawędzi prowadnicy przerzutki w rowerze to do 3 mm od największej tarczy mechanizmu korbowego.
  6. Prowadnica przerzutki w rowerze powinna być ustawiona równolegle z zębatkami.

Kolejnym etapem regulacji przedniej przerzutki jest takie ustawienie jej dolnego zakresu, aby podczas zmiany przerzutki łańcuch nie spadał w małej zębatki na ramę. Prowadnica przerzutki powinna być ustawiona jak najbliżej łańcucha, dopuszczalny dystans pomiędzy tymi elementami roweru to 0,5 mm. Do ustawienia prowadnicy przydaje się śruba L.

Ważne jest również, aby łańcuch nie spadał z dużej zębatki na zewnątrz roweru. Zamocuj linkę przerzutki, naciągnij ją i dokręć. Następnie należy wrzucić najtwardsze przełożenie w rowerze oraz wyregulować śrubę H.

Na końcu sprawdź, czy przednia przerzutka działa sprawnie, czy nie trze, łańcuch nie spada i z łatwością możesz zmieniać biegi. Jeśli łańcuch ma trudności z przerzuceniem się z małej zębatki na dużą, trzeba napiąć linkę mocniej. Korekty dokonaj jeszcze przed jazdą jednośladem, aby rower mógł być dobrze przygotowany do wykorzystania w terenie.

Przygotowania do regulacji tylnej przerzutki czas zacząć!

Jeśli łańcuch spada w trakcie przerzucania przerzutki tylnej albo podczas tej czynności słyszysz charakterystyczne zgrzytanie, to czas, aby wyregulować tylną przerzutkę. W tym celu przygotuj śrubokręt krzyżakowy i klucz imbusowy.

Zanim zaczniesz regulować tylne przerzutki, sprawdź, w jakim stanie jest osprzęt. Być może hak przerzutki z tyłu się wygiął i wystarczy go wyprostować albo pękł pancerz przerzutki i należy go wymienić. Jeśli wszystko jest w porządku, przystąp do regulacji tylnej przerzutki.

regulacja przerzutek

Jak przebiega regulacja tylnej przerzutki? To nie takie trudne jak się wydaje!

Poznaj regulację tylnej przerzutki w kilku prostych krokach. Ta instrukcja pomoże ci dobrze ustawić tylną przerzutkę:

  1. Zrzuć łańcuch na najmniejszą zębatkę z tyłu oraz na największą zębatkę z przodu.
  2. Poluzuj śrubę mocującą linkę przerzutki. Pokręć śrubą H, aby kółka przerzutki znalazły się w jednej linii na równi z najmniejszą zębatką.
  3. Naciągnij linkę przerzutki i dokręć śrubkę zaciskową.

Dlaczego przerzutki są tak ważne?

Przerzutki w rowerze ułatwiają jazdę jednośladem, pozwalają cieszyć się tak samo wysokim komfortem podróżowania jednośladem bez względu na zmieniające się warunki terenu. Zasada działania przerzutek jest prosta, ich mechanizm pozwala dopasować obciążenie do prędkości jazdy. Dzięki temu wybór odpowiedniej przerzutki daje możliwość jazdy z taką samą intensywnością pod górkę czy z górki.

Jak zmieniać przerzutki w rowerze?

Aby przerzutka tylna oraz przerzutka przednia w rowerze mogły działać sprawnie, konieczne jest nie tylko ich regularne serwisowanie, ale również właściwe ich wykorzystywanie. Zmianę przełożeń należy wykonywać delikatnie bez zbytniego ucisku na pedały. Zwracaj również uwagę, aby łańcuch nie pracował na nadmiernym skosie, jego najlepsze ułożenie to linia prosta.

Dobre ustawienie przedniej przerzutki oraz tylnej przerzutki nic nie da, jeśli nie będziesz ich pielęgnować. Systematycznie czyść i smaruj łańcuch oraz zębatki. Taka czynność jest zalecana po każdej jeździe jednośladem w trudnych warunkach. Szczególnie niekorzystnie na układ napędowy działa piasek oraz błoto.

FAQ

1. Jakie narzędzia przydają się do regulacji przedniej przerzutki oraz tylnej przerzutki w rowerze?

Do regulacji przedniej przerzutki oraz tylnej przerzutki potrzebujesz śrubokręt krzyżakowy i klucz imbusowy. Jeśli nie masz takich narzędzi, dobrze sprawdzi się scyzoryk narzędziowy.

2. Jak wyregulować przednią przerzutkę w rowerze?

Regulacja przedniej przerzutki przebiega poprzez odpowiednie napięcie linki, ustawienie jej wysokości oraz kąta. Szczególną uwagę należy zwrócić na łańcuch, aby nie spadał. Ostatnią czynnością w regulowaniu przedniej przerzutki jest ustawienie prowadnicy, aby znajdowała się ona pośrodku przedniej tarczy.

3. Jak ustawić tylną przerzutkę w rowerze?

Kółka tylnej przerzutki należy ustawić w jednej linii z najmniejszą zębatką, a następnie napiąć linkę przerzutki. Pamiętaj, że sama regulacja tylnej przerzutki nie wystarczy, konieczna jest jeszcze nauka odpowiedniego wykorzystywania układu napędowego roweru, aby uniknąć usterek i móc podróżować w pełnym komforcie.

Cookies

Informacje dotyczące plików cookies

Ta witryna korzysta z własnych plików cookie, aby zapewnić Ci najwyższy poziom doświadczenia na naszej stronie . Wykorzystujemy również pliki cookie stron trzecich w celu ulepszenia naszych usług, analizy a nastepnie wyświetlania reklam związanych z Twoimi preferencjami na podstawie analizy Twoich zachowań podczas nawigacji.

Zarządzanie plikami cookies

O Cookies

Pliki cookie to niewielkie pliki tekstowe, które są zapisywane na komputerze lub urządzeniu mobilnym przez strony internetowe, które odwiedzasz. Służą do różnych celów, takich jak zapamiętywanie informacji o logowaniu użytkownika, śledzenie zachowania użytkownika w celach reklamowych i personalizacji doświadczenia przeglądania użytkownika. Istnieją dwa rodzaje plików cookie: sesyjne i trwałe. Te pierwsze są usuwane po zakończeniu sesji przeglądarki, podczas gdy te drugie pozostają na urządzeniu przez określony czas lub do momentu ich ręcznego usunięcia.